Maxime Robert

525, boulevard Wilfrid-Hamel,

Québec (Québec) G1M 2S8

local H-1406

Téléphone 1-418-529-9141 poste 6121

Email : maxime.robert@fmed.ulaval.ca

 

Professeur adjoint au Département de réadaptation (Faculté de médecine/Université Laval) et chercheur régulier, intéressé à l’apprentissage moteur et le contrôle moteur chez les enfants avec une paralysie cérébrale. Il s’intéresse aussi à trouver des biomarqueurs neurologiques pour prédire les fonctions motrices des membres supérieurs chez les enfants.


Chercheur régulier au CIRRIS
Professeur Adjoint, Département de réadaptation, Université Laval
Thématique de recherche: 
Fonctions motrices, sens et perception
Environnement technologique
Finalité de recherche: 
Évaluation et analyse
Développement et validation
Compréhension des mécanismes, des phénomènes et des besoins

Formation universitaire

  • Post-doctorat, Biobehavioral Sciences, Teachers College, Columbia University, United States, 2017-2019
  • Post-doctorat, Burke Neurological Institute, Weill-Cornell Medicine, Cornell University, United States, 2017-2019
  • Doctorat, Integrated Program in Neuroscience, McGill University, Canada, 2012-2017
  • Maîtrise, Kinanthropologie, Université du Québec à Montréal, Canada, 2010-2012
  • Baccalauréat, Kinésiologie, Université du Québec à Montréal, Canada, 2007-2011
     

Intérêts de recherche

  • Développement d’une tâche fonctionnelle en réalité virtuelle
  • Principes d’apprentissage moteur du membre supérieur
  • Plasticité neuronale suite à une thérapie intensive du membre supérieur
  • Caractériser l’interaction entre les circuits neurologiques et l’apprentissage moteur
  • Cinématique du patron de marche chez les amputés du membre inférieur

 

 

Articles dans des revues scientifiques (avec comités de pairs)

Intensive bimanual intervention for children who have undergone hemispherectomy surgery.

Robert, MT., Ferre, CL., Chin, KY., Brandao, M., Carmel, J., Arandena, R., Bleyenheuft, Y., Friel, K., Gordon, AM. (Submitted, July, 2019).

Improvements in upper extremity function in children with unilateral spastic cerebral palsy after intensive training correlates with interhemispheric connectivity.

Robert, MT., Gutterman, J., Ferre, CL., Chin, KY., Brandao, MB., Friel, K., Gordon, AM. (Submitted, August, 2019).

Relationship between integrity of the corpus callosum and bimanual coordination in children with USCP.

Hung, YC., Robert, MT., Friel, K., Gordon, AM. (Submitted, June 20, 2019).

Gait segmentation of data collected by instrumented shoes using a recurrent neural network classifier.

Prado, A., Cao, X., Robert, MT., Gordon, AM., Agrawal, SK. (2019).Phys Med Rehabil Clin N Am. 30(2):355-366. 

Is there evidence of benefits associated with dancing in children and adults with cerebral palsy?

Cherrière, C., Robert, MT., Fung, K., Tremblay-Racine, F., Tallet, J., Lemay, M. (2019).  A scoping review. Disabil Rehabil. 11:1-8.  

Extrinsic feedback for upper limb motor skill learning in typically developing children and children with Cerebral Palsy: A literature review.

Robert, MT., Sambasivan, K., Levin, MF. (2017).  Restor Neurol Neurosci. 35(2):171-184.

 

The effect of viewing a virtual environment through a head-mounted display on balance.

Robert, MT., Ballaz, L., Lemay, M. (2016). Gait and Posture. Jul; 48:261-266.

Impaired visually guided weight-shifting ability in children with cerebral palsy.

Ballaz, L., Robert, M., Parent, A., Prince, F., Lemay, M. (2014).Res Dev Disabil. 22;35(9):1970-1977.

 

Evaluating exercise intensity levels in children with cerebral palsy playing the Wii™.

Robert, M., Ballaz, L., Hart, R., Lemay, M. (2013). Phys Ther. 93(8):1084-1091.

 

Motor learning in children with hemiplegic cerebral palsy and the role of sensation in short-term motor training of goal-directed reaching.

Robert, MT., Guberek, R., Sveistrup, H., Levin, MF. (2013).  Dev Med Child Neurol. 55(12):1121-128.

 

Validation of reaching in a 2D virtual environment in typically developing children and in children with unilateral Cerebral Palsy.

Robert, MT., Levin, MF. (2018).  Dev Med Child Neur. 60(4):382-390.

 

CIUSSS-CN Université Laval Alliance santé Québec